تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
کنعانی در نشست خبری:

 هرگونه تعرض به سپاه، تعرض به امنیت ملت ایران است/ در برابر اروپا اقدام متقابل نشان خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و ما در برابر آن‌ها اقدام متقابل نشان خواهیم داد.

 هرگونه تعرض به سپاه، تعرض به امنیت ملت ایران است/ در برابر اروپا اقدام متقابل نشان خواهیم داد

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به این سوال که با توجه به بدعهدی دولت سئول در پرداخت مطالبات ایران و با توجه به اظهارات ضدایرانی مقامات این کشور واکنش ایران چه خواهد بود و آیا ایران می‌خواهد از کره بابت مطالبات خود شکایت کند، گفت: همانطور که قبلاً تاکید کردیم مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است. موضوع این مطالبات و لزوم آن مرتبط با هیچ موضوع دیگری نیست و دولت کره موظف است حقوق ملت ایران را بدون هیچ پیش شرطی پرداخت کند. گفتگو با دولت کره انجام شده و همچنان ادامه دارد، اما همکاری دولت کره رضایت‌بخش نبوده و حتی در موضوعات غیرتحریمی هم دولت کره اقدامات شایسته‌ای را انجام نداده، اما کمک جزئی در پرداخت بخشی از التزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد را از همان منابع پرداخت کرده، اما انتظارات ایران همچنان در این حوزه باقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه آخرین تحولات مرتبط با موضوع هسته‌ای چیست و اخیرا خبر دیدار نماینده ایران در سازمان ملل با رای مالی منتشر شده، آیا چنین دیداری برگزار شده است، گفت: همانطور که قبلاً عرض کردیم تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و به قوت خودش باقی است. موضوع هسته‌ای صرفا موضوع ایران نیست و آقای بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تعامل با طرف ایرانی و طرف آمریکایی است و در چارچوب کانال‌های دیپلماتیک دیگر هم تبادل پیام ادامه دارد. عدم برگزاری نشست به معنی عدم تعامل و تبادل پیام نیست. موضوع هسته‌ای موضوعی است که اگر منافع ملت ایران در آن است، منافع آمریکا و طرف‌های دیگر نیز در آن وجود دارد و در احیای آن اهتمام دارند. باید ببینیم تا چه میزان با اقدام عملی اعضای دیگر روبرو خواهیم بود.

وی گفت: در خصوص خبر مرتبط با دیدار در نیویورک هم آقای ایروانی پاسخ دادند و خبر را تکذیب کردند.

تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه، خروج از NPT چقدر جدی است، گفت: صحبت آقای امیرعبداللهیان به اندازه کافی روشن بوده است و پاسخ ایشان در چارچوب سوالی که از ایشان پرسیده شد قابل ارزیابی است. در خصوص اقدام پارلمان اروپا که با صدور قطعنامه از شورای اروپا خواسته تا سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. هرچند قطعنامه پارلمان اروپا غیر الزام‌آور است و جنبه توصیه‌ای دارد، اما ایران در این زمینه اقدامات لازم را صورت داده است و این اقدام را غیرمسئولانه می‌داند. در همین راستا گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سوئد با عنوان رئیس دوره‌ای شورای اروپا نیز درهمین راستا صورت گرفته است. تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد. سپاه پاسداران یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی ایران است.

 هرگونه تعرض به سپاه به عنوان تعرض به امنیت ملت ایران است

وی ادامه داد: هرگونه تعرض به سپاه به عنوان تعرض به امنیت ملت ایران است و تبعات آن متوجه تعرض‌کننده خواهد بود. سپاه نیروی قدرتمندی است، اما اقدام اتحادیه اروپا به معنای این است که می‌خواهد دست یک نیروی ضدتروریسم را ببندد و دست تروریست‌های منطقه را باز بگذارد. می‌خواهیم به افکار عمومی غرب بگوییم امنیت کنونی اروپا مرهون مبارزه سپاه پاسداران با نیرو‌های تروریستی است. کسی نمی‌تواند نقش تعیین کننده سپاه در نابودی داعش را نادیده بگیرد.


بیشتر بخوانید: احتمال خروج ایران از NPT در صورت اصلاح نشدن موضع اروپا


در برابر اروپا اقدام متقابل نشان خواهیم داد

کنعانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و ما در برابر آن‌ها اقدام متقابل نشان خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا تبادل زندانیان همان گام عملی است که وزیر امور خارجه در خصوص آن صحبت کردند، گفت: موضوع تبادل زندانیان یکی از موضوعات جدی مورد نظر ایران است. ما به این موضوع از دریچه انسانی نگاه می‌کنیم. ما می‌خواهیم زندانیان ایرانی در بند دولت آمریکا که به بهانه‌های واهی زندانی شدند هرچه سریع‌تر آزاد شوند و ما در همین زمینه توافقاتی داشتیم، اما دولت آمریکا این موضوع را به برجام گره زد و این خواسته ایران نبود. تبادل پیام‌ها با واسطه دولت‌های دارای حسن نیت صورت گرفته است.

 ایران کماکان به همکاری سازنده با آژانس ادامه می‌دهد

کنعانی در پاسخ به این سوال که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی از بن‌بست مذاکرات سخن گفته‌اند و خواهان سفر به ایران هستند، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: آقای گروسی، مدیرکل آژانس، مقام مسئول برای اظهارنظر در خصوص موضوع احیای برجام نیست. ایران کماکان به همکاری سازنده با آژانس در چارچوب حقوقی ادامه می‌دهد. برای انجام سفر ایشان به ایران هم مبتنی بر مذاکرات و چارچوب حقوقی هر زمان لازم باشد این سفر صورت می‌گیرد کما اینکه قبلا هم سفر‌هایی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که مواضع متناقضی در خصوص گشت ارشاد مطرح می‌شود، موضع نهایی ایران در این رابطه چیست، گفت: در خصوص گشت ارشاد قبلا هم عرض کردم در رابطه با موضوعات داخلی نهاد‌های داخلی اظهارنظر خواهند کرد؛ بنابراین آنچه مقامات رسمی مطرح می‌کنند، ملاک است و بنده اظهارنظری نخواهم کرد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که قرار بود هیاتی از ایران در خصوص موضوع پهپاد‌ها با هیات اوکراینی مذاکره داشته باشد، آیا این مذاکرات صورت گرفته و موضع ایران در قبال موضوع اتهام جنایت جنگی علیه تهران چیست، گفت: گفتگو‌های دو هیات ایرانی و اوکراینی در خصوص ادعا‌های مطرح شده علیه ایران در بحث پهپاد‌ها با کمک یک دولت دوست در یک دوره برگزار شد و در ترکیب هیات اعضای فنی و تخصصی دو طرف حضور داشتند و شواهد و ادعایی که مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته و هیات ایران توضیحات لازم را در ارتباط با آن میزان مکان مطرح شده داده است. در این زمینه هیچ شواهد و مدارک اثبات شده‌ای وجود ندارد.

ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی کند

وی خاطرنشان کرد: قرار شد هیات‌ها بازگردند و در صورت لزوم گفتگو‌ها ادامه پیدا کند. برای ایران مذاکرات تکمیلی منعی ندارد. مواضع رسمی ایران در بحث اوکراین و ادعا‌های صادر شده بار‌ها اعلام شده و ایران تاکید کرده و می‌کند که ملزومات نظامی را برای استفاده یک طرف جنگ در اختیار هیچ طرفی قرار نداده است و در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه و آقای بوررل، آقای امیرعبداللهیان اعلام کرد که ایران آمادگی دارد مذاکرات تکمیلی صورت بگیرد. اینکه طرف‌هایی بخواهند مسئولیتی را متوجه ایران کنند درچاچوب فشار بر ایران برای استفاده و بهره‌برداری ثانویه است. ایران هیچ طرف جنگ نیست و از هیچ کدام از طرف‌ها حمایت نمی‌کند. اتهام‌زنندگان به ایران صادرکننده سلاح به یک طرف جنگ هستند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ناصر کنعانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
15
این دو کلمه ملت ایران که بکلی فراموش شده بودند باز یه چی شد استفادش کردین، دقیقا مثل زمان انتخابات که یاد ملت ایران می افتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
هی ملت ملت می زنن.نخیر شماها فقط بفکر بقای خودتونین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
یه جورایی هم راست میگه !
تلافی و انتقام را از ملت ایران خواهند گرفت !!! اگر نه زورشان به غیر از زن و بچه این مملکت که نمی رسد !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
11
لاف در غریبی و تق وتوق در بازار مسگری
همراه بلوچ قهرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
7
کل ایران به قربون این نهاد ناز نازی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
این الان داره ملت ایران را تهدید میکنه ؟!!
ناشناس
|
Turkey
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
11
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان به اين حضرت وإلا توصيه ميكنم تا ايران به يك أوكراين ديگه تبديل نشده وا بديد وا بديد وا بديد تشكر خداوند نگهدارتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
13
بیخودی پای ملت را وسط نکش !
ملت چه کاره است ؟ هر غلطی می کنید ، خوبش پای ... و جبهه ناپایداری و نورچشمی ها است و گند کاری هایش برای ملت !!!!
ناشناس
|
Turkey
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
7
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان اين حاجاقا توضيح بفرمايند عمل متقابل؟؟ ريال هاي انها را
ناشناس
|
Turkey
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
6
با سلامي مجدد يكي از نكات عمل متقابل ايشان شايد اين باشه كه ريال هاي غربيها در ايران را devalue ميكنند مثل ٤٠ سال گذشته كه ٦٠٠٠٠٠ درصد از ٧٠ ريال به ٤٢٠٠٠٠ ريال در يك كلام متوسط devaluation ١٥٠٠٠ در صد سالانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
8
متاسفانه سپاه اکنون به جای امنیت ملی به ضد امنیت ملی تبدیل شده! ‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
3
بنشین حرف مفت نزن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان